Epoxy og glasfiber

Jeg udfører stort set alle typer af reparationer i glasfiberbåde. Om du skal have fjernet en skroggennemføring og lukket hullet, skal have repareret en skade eller andet. Selvom det er vinter, kan jeg godt lave reparationer i epoxy.

Lad mig klare dit båd projekt

Hvis du har et projekt, som du går og venter med til foråret, så send hellere en mail nu. Måske kan vi komme i gang med det samme, og selvom hærdetiderne bliver længere i det kolde vejr, er der lige nu, at tiden er til at komme i gang, så man ikke ender med at bruge varme sejldage i foråret til reparationer.

Hvorfor arbejde med epoxy på en båd lavet af polyester?

Jeg får nogle gange spørgsmålet, hvorfor jeg altid anbefaler at bruge epoxy, når der skal laves reparationer på en båd, der er lavet af polyester. Det er der flere årsager til:

  1. Epoxy hæfter bedre på polyester, end polyester hæfter på polyester.
  2. Epoxy kan hærde helt ned til 5 grader, og genoptager hærdningen, hvis temperaturen i hærdeperioden har været lavere end 5 grader. Det betyder, at man godt kan arbejde med epoxy i vinterperioden evt. med tilført varme. Polyester kræver derimod over 15 grader, for at sikre en god hærdning, og starter ikke igen, hvis det bliver for koldt.
  3. Epoxy er stærkere end polyester.
  4. Epoxy er vandtæt og suger ikke vand, hvilket polyester gør. Det er derfor man lægger en epoxyprimer på bunden inden bundmaling.
  5. Epoxy afgiver ikke giftige dampe, hvilket gør arbejdet sikrere og arbejdsprocessen (særligt i snævre rum) nemmere.

Hvorfor laver man så ikke bare bådene i epoxy, når nu det er så fantastisk?

Det er sådan set meget simpelt. Epoxy er væsentligt dyrere end polyester. Ved mindre reparationer, udgør selve materialerne ikke en så stor del af omkostningen, så det har den store betydning, men ved nybyggeri eller større projekt
er, kan det godt løbe op.

Derudover er der den ulempe, at polyester ikke hæfter så godt på epoxy. Derfor skal fremtidigt arbejde på epoxy, også være i epoxy frem for polyester, hvis det skal have optimal styrke.

Udbedring omkring kølfuge efter grundstødning

Samt lidt rustpletter

20231023_1442122023-11-11 13.06.44
2023-11-12 11.35.102023-11-18 15.29.53

Priseksempler

  • Maling 2-komp. (pr. m2 pr. lag) 100 kr.
  • Skrab og slib til primer (pr. m2) 700 kr.
  • Fjernelse af gammel maling samt opbygning med 5*primer og 2*bundmaling (pr. m2) 1500 kr.
  • Skift af skroggennemføring (pr. stk. + pris på skroggennemføring og ventil) 2500 kr.
  • Fjernelse af skroggennemføring og lukning af hul (pr. stk.) 2500 kr.
  • Total osmosebehandling og genopbygning til kobbercoating (pr. m2) 3000 kr.

    Afhøvling af gelcoat, udbedring af osmoseskader, opbygning med ny fiber, epoxyprimer og kobbercoating (epoxy med kobberpulver)